İşçi, iş ilişkisinin kurulması ile işverene karşı bazı borçları yerine getirmekle yükümlü hale gelir. Bu borçlardan olan sadakat borcu, işçinin iş sözleşmesi sona erinceye dek işverene ait iş ve ticari sırları saklamak, işvereni ile rekabete neden olacak iş ve işlemlerden sakınmak, üçüncü kişiye ücret karşılığı hizmet etmeme şeklinde çeşitli davranışları kapsar. Sadakat yükümlülüğü; işçinin yerine getirmesi gerekli olan olumlu ve işçinin kaçınması gereken olumsuz anlamdaki davranışlardan oluşur. Rekabet etmeme borcu ise iş sözleşmesinin sonuçlarından işçinin işverene sadakat borcunun olumsuz yönüdür. İşçinin iş sözleşmesini imzalaması yahut iş başı yapması sadakat yükümlülüğünün başlangıç anı olarak kabul edilebilir. Rekabet yasağı sözleşmesi ise iş sözleşmesinin feshedilmesinden sonra dahi işçinin rekabet etmeme borcunun devam etmesini mümkün kılabilmektedir.
With the establishment of a business relationship, the employee becomes obliged to fulfill some debts against the employer. Loyalty debt from these debts includes various behaviors such as keeping the business and trade secrets of the employer until the termination of the employment contract, avoiding the work and transactions that will cause competition with the employer, and not serving the third party for a fee. Loyalty obligation; It consists of positive behaviors that the worker should fulfill and negative behaviors that the worker should avoid. The non-compete obligation is the negative aspect of the employee's duty of loyalty to the employer from the results of the employment contract. The employee's signing the employment contract or starting work can be regarded as the starting moment of the loyalty obligation. The non-competition agreement, on the other hand, makes it possible for the employee to continue the non-competition debt even after the termination of the employment contract.